اندیشکده حکمرانی مردمی استان کرمان

سازوکارها و کارکردهای اندیشکده

سازوکارهای اندیشکده:

اندیشکده از طریق برگزاری نشست‏ها، همایش ها، انجام مطالعات کوتاه مدت و بلندمدت، انتشار تحلیل های مختلف، تفسیر داده ها، سیاست ها، قوانین و اقدامات دولت ها برای مخاطبانی در جامعه و گروههای ذینفع،حضور در فضای رسانه ها و ترکیب های مختلفی از تعامل با گروههای اثرگذار اجتماعی و شورای مشورتی تلاش می‏کند تا بر فضای عمومی در حوزه سیاست گذاری عمومی تاثیرگذار باشد.

کارکردهای اندیشکده:

اندیشکده از طریق برقراری ارتباط بین دانش نظری موجود و تجربیات عملی، از آن رو که سبب افزایش توانایی خرده نظام اجتماعی-سیاسی برای مواجهه با پیچیدگی های پیش رو می شود و قابلیت پایداری آنها را افزایش می دهد، در مجموع دارای کارکردهایی مثبت خواهد بود. با توجه به رهنمودهای رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و مبتنی بر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت این اندیشکده در کنار رسانه ها، به عنوان قوه چهارم حاکمیت در کنار سه قوه دیگر (قانون گذاری، اجرایی و قضایی) نام برده می شود تا زمینه لازم برای حرکت برای تمدن اسلامی فراهم آید.

کارکردهای اصلی اندیشکده:

  • منبع ارزیابی پیشنهادهای سیاستی است: این اندیشکده علاوه بر اتخاذ رویکردهای جدید نسبت به سیاستگذاری عمومی و مردمی تلاش دارد که برنامه ها و پیشنهادهای سیاستی خاص را ارزیابی نماید.
  • ارزیابی برنامه های دولت: همچنین این اندیشکده برای بررسی و ارزیابی برنامه هایی که دولت اجرا می کند به کار گرفته می شود تا از این طریق میزان دستیابی به اهداف ترسیم شده در برنامه ها را مشخص کند.
  • منبع ایده های سیاستی: این اندیشکده در راستای ارائه راهکارهای بدیل و ترویج ایده های لازم که ممکن است به لحاظ سیاستی در کوتاه مدت اجرایی و عملیاتی نباشند اقدام نموده تا پذیرش لازم در میان سیاست گذاران فراهم آید.
  • منبع نیروی انسانی: این اندیشکده در صدد است به عنوان منبع و ذخیره نیروی انسانی باسابقه، در راستای کارسازی و به منظور تشکیل دولت نوین اسلامی در راستای بیانیه گام دوم انقلاب گام بردارد.

کارکردهای فرعی اندیشکده:

با توجه به تجربیات موجود در زمینه اندیشکده می توان موارد زیر را به عنوان کارکردهای فرعی اندیشکده برشمرد:

فرایند حل مسئله:

  • خلق ایده های جدید
  • فراهم کردن دانش، اطلاعات و افکار جدید برای سیاستگذاران و سیاستمداران و کمک به نظام های اجتماعی- سیاسی در جهت اخذ تصمیم های آگاهانه
  • تبدیل مسائل وایده های در حال پیدایش به موضوعات سیاستی
  • سرمایه گذاری در زمینه ایده های جدید و حمایت از آنها
  • فراهم کردن فضایی برای تعامل نسل های مختلف سیاستگذاران و شناسایی حاملان ایده های سیاستی جدید
  • فراهم کردن زمینه به اشتراک گذاشتن تجارب سیاستگذاران
  • فراهم کردن آوردگاهی راهگشا برای تبادل ایده ها و اطلاعات بین ذینفعان کلیدی حاضر در فرایند تنظیم و تدوین سیاست‏ها
  • ایجاد اجماع در زمینه سیاست های خاص
  • فراهم آوردن مکانی برای سیاستمداران بلندپایه دولتی تا پس از بازنشستگی از تجربیات آنها استفاده شود

 

مدیریت دانش:

  • ارتقا سواد سیاسی جامعه
  • ترجمان دانش و تفسیر یافته های پژوهش ها برای افکار عمومی
  • تفسیر موضوعات، رخدادها و سیاست ها و تسهیل فهم آنها برای کنشگرانی در سطوح مختلف

 

برقراری ارتباطات جهت جریان سازی و گفتمان سازی:

  • ایفای نقش میانجی بین بخش های گوناگون نظام های اجتماعی-سیاسی
  • برقراری ارتباط بین دانش و سیاست
  • برقراری ارتباط بین رسانه ها و دولت از طریق کمک به رسانه ها در فهم موضوعات رایج سیاستی
  • پر کردن خلاء ایجاد شده بین دانشگاه و حوزه های اجرایی و عملی

 

شفاف سازی:

  • ایجاد شفاف سازی در عرصه سیاستگذاری
  • شناسایی، روشن سازی و ارزیابی موضوعات، برنامه ها و طرح های سیاستی جاری

 

اعلام نظرات و موضع گیری:

  • شرکت در مناظره های عمومی به عنوان نهادی مستقل و آگاه
  • انجام وظیفه به عنوان صدایی مستقل در مباحث سیاستی

 

 

اندیشکده حکمرانی مردمی استان کرمان